overprikkeling na de feestdagen

overprikkeling na de drukte van het laatste kwartaal van 2022 & de decembermaand.

Herstel:

Na de drukte en vele prikkels van de december maand en alle drukte van het laatste kwartaal van 2022 was ik toe aan rust en even alleen zijn.

De situatie:

Helaas viel oud & nieuw op zaterdag en zondag, dus wachtte maandag er een werkdag op mij. De twijfel of ik gewoon moest gaan werken zat er al vanaf de kerstvakantie.
De druk en onrust, of ik wel wou en kon werken met een vol en overprikkeld hoofd, maakte het allemaal niet makkelijker.
Het advies van de begeleiding was ook niet wat ik hoopte. Nadat ik hen had gevraagd om de druk weg te nemen, door de beslissing voor me te nemen, kreeg ik te horen dat ik op mijn werk moest overleggen.
Ik weet van mezelf dat ik niet zo sterk in mijn schoenen sta, dat ik niet makkelijk kan zeggen; “ik werk maar een halve dag,” op de dag zelf, dat moet ik van te voren bespreken, anders werk ik gerust de hele dag en ga over mijn grenzen heen, waardoor ik in de avond en een dag later de prijs ervoor betaal.
Na lang nadenken besloot ik om te bellen en het op mijn werk voor te leggen of ik een halve dag zal komen of vrij zal nemen.

Wat ik ervaarde:

Ik was emotioneel sneller getriggerd, moe, kon niet helder en rustig nadenken, was overprikkeld, teruggetrokken, geneigd tot het negatieve in het denken. Mijn hoofd had behoefte aan rust, stilte en geen sociale verplichtingen. Alles voelde al snel te veel. Ik kan het, het beste beschrijven, als een emmer die dreigt over te lopen, door zwaartekracht staat het water bol aan de rand van de emmer, een druppel en de spanning is gebroken, waardoor het water overloopt. Ik kon eigenlijk niets of niemand verdragen. Hoofdpijn dreigde om de hoek, met grote kans tot migraine.

Mijn oplossing:

Om me terug te trekken, als ik overprikkeld ben, heb ik bij Decathlon een (te) groot vest van teddystof gekocht. Hij is zacht, heeft geen harde naden o.i.d. en een capuchon, waardoor ik helemaal erin kan kruipen en even me terug kan trekken, dit helpt me op dagen, zoals deze om ze door te komen. (zie onderste foto)

Daarnaast helpt bewegen me enorm; hardlopen/fietsen/wandelen.
Even niet in mijn hoofd bezig zijn en niet nadenken, maar gaan en met je lichaam bezig zijn, het liefst tot ik niet verder kan. Het ruimt op en geeft rust, daarnaast kan ik zo alles even observeren en op een rijtje zetten.

Meteen na oud & nieuw heb ik mijn kerstspullen opgeborgen om ook die prikkels weg te halen, niet dat mijn huis vol hing hoor, alleen een kleine kerstboom en kerststal.

Drie doordeweekse dagen ben ik gelukkig altijd vrij. Normaal ben ik dan twee van die dagen in Magazijn076, een plek in de oude Koepelgevangenis, waar ik even creatief kan zijn en kan schrijven. Daar komen mensen met o.a. autisme en normale begaafdheid, ieder met zijn eigen beweegreden, en kan ik mezelf zijn. Deze dinsdag waren ze nog gesloten i.v.m. vakantie, dus was ik vrij. Even niets moeten en willen, dus ik had mijn begeleiding afgezegd voor die dag en heb nog een keer lekker gewandeld.

geef me de 5 heeft handige hulpmiddelen om de feestdagen zo prikkelvriendelijk door te komen.

IMG_20230102_152753888_HDR_exported_0

About the Author

2 gedachten over “overprikkeling na de feestdagen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Deze vind je misschien ook leuk