DPNA en hoe werkt het?

DPNA

 

Wat is een DPNA?

DPNA staat voor Disabled Passenger with intellectual or developmental disability Needing Assistance. Een hele moeilijke zin die staat voor: hulp voor mensen met een beperking op het gebied van IQ, ontwikkeling. Dit is een van de vele codes die de IATA oftewel de International Air Transport Association hebben ontwikkeld om aan te geven dat iemand hulp nodig heeft tijdens het vliegen en/of op het vliegveld bij bv inchecken.

Deze codes zijn wereldwijd herkend en erkend. Als je de DPNA hebt aangevraagd en hij is toegekend, is men ook verplicht ernaar te handelen, dat is wettelijk zo vastgelegd.
In 2006 heeft de Europese Commissie een verordening opgesteld waarin het volgende wordt gesteld:
De verordening verbiedt luchtvaartmaatschappijen om reserveringen door of het instappen van passagiers te weigeren op basis van beperkte mobiliteit of een handicap*.
Ook moet aan passagiers op basis van deze verordening gratis bijstand worden gegarandeerd om hen in staat te stellen op gelijke voet met andere passagiers gebruik te maken van luchtvervoer.
Gehandicapten of personen met beperkte mobiliteit: personen wier mobiliteit bij het gebruik van vervoer beperkt is ten gevolge van een lichamelijke (zintuiglijke of motorische, permanente of tijdelijke) handicap, een intellectuele handicap of stoornis, of enige andere oorzaak van handicap, of ten gevolge van leeftijd, en wier situatie vereist dat zij passende aandacht krijgen en dat de aan alle passagiers verstrekte diensten aan hen worden aangepast.

 

Waar dient hij voor?

De DPNA is een hulpmiddel en kan u reis makkelijker maken, nog belangrijker is de voorbereiding, neemt het hele proces van vertrek van huis tot in het vliegtuig goed door.
In principe werkt de DPNA code wereldwijd hetzelfde. Wellicht is het handig op even op de website van de luchthaven in het buitenland te kijken of er informatie bekend is over assistentie. je kunt de assistentie zowel voor heen en terug aanvragen.

 

Waar en hoe vraag je hem aan?

Om voor deze assistentie in aanmerking te komen is het van groot belang om op tijd de gewenste assistentie aan te vragen, je doet dit bij de luchtvaartmaatschappij of het reisbureau.
In het geval van de DPNA ( disabled passenger with intellectual or developmental disability needing assistance ) assistentie is het van groot belang dat je bij de aanvraag duidelijk aangeeft welke assistentie je verlangt. Leg de situatie goed uit zodat Axxicom op de hoogte is wat er van hun gevraagd wordt. Een aanvraag dient uiterlijk 48 uur van te voren bekend te zijn.

 

Wat doet een DPNA?

DPNA-assistentie houdt in dat je vanaf de bagage check-in tot aan de gate begeleid wordt en je stress tot een minimum wordt beperkt.
Als je online incheckt kan je d.m.v. het seatplan jouw stoelen uit kiezen. Houdt er echter rekening mee dat dit geen 100% garantie is. Er kunnen zich omstandigheden voor doen dat er gewijzigd moet worden, bijvoorbeeld door een vliegtuig wissel. Dan is het ook van belang dat de bemanning weet dat je een DPNA passagier bent of met een DPNA passagier reist, men zal voorkomen dat jullie uit elkaar worden gehaald.
Het voordeel van een aanvraag DPNA is dat dit ook op de zgn PIL komt te staan, dit is een passagierslijst waarop speciale aanvragen staan. Omdat bij autisme er vaak geen uiterlijke kenmerken zijn is het voor de crew belangrijk om te weten waar de betreffende persoon zit, de button is hierbij een hulpmiddeltje.
Je wordt bijvoorbeeld. begeleid en geholpen op het vliegveld, vermijd lange rijen en mag als eerste in en uit het vliegtuig stappen

 

Hoe gaat het in zijn werking op het vliegveld en in het vliegtuig?

De verantwoordelijkheid voor de uitvoering van deze assistentie ligt bij de luchthavens. Op Schiphol en Brussel is deze assistentie in handen van Axxicom. Zij regelen de fysieke afhandeling van de assistentie.
1. U boekt je reis bij een reisbureau of luchtvaartmaatschappij
2. Je vraagt voor de betreffende persoon DPNA assistentie aan en geeft heel duidelijk aan wat je wenst.
3. Als je thuis incheckt voor jouw vlucht ga je op Schiphol naar de bagage drop-off en daarna naar de Axxicom balie. Je kunt ook naar de Axxicom balie gaan als je assistentie wenst bij het inchecken indien je dat thuis nog niet hebt gedaan.
4. Axxicom brengt je naar de gate.
Als je gaat reizen en hebt ingecheckt ga je naar de Axxicom balie in de vertrekhal ( minimaal 2 uur van te voren) je meldt je daar en krijgt daar een assistent(e) toegewezen die je naar het vliegtuig brengt. Aan de gate mag je als eerste instappen. Aan boord zal er niet direct iets te merken zijn immers, als alles goed gaat hoeft de crew niets te ondernemen, tenzij je speciale wensen hebt aangegeven.

About the Author

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Deze vind je misschien ook leuk