Op werkbezoek binnen Amarant

Op (werk) bezoek binnen Amarant.

Afgelopen maandag ging ik als ervaringsdeskundige autisme/ADHD, samen met Ursula, op bezoek bij een doorstroom woonlocatie voor jongeren met MVB, LVB van Amarant om een presentatie te geven over autisme aan de bewoners en begeleiding. Natuurlijk gingen Ollie & Flip ook mee.

Eerst met de bus en trein naar Tilburg, wat nogal rommelig en druk was (vooral de trein) i.v.m. met de Tilburgse kermis, daardoor kreeg ik al vroeg veel prikkels binnen, maar door herstelde ik gelukkig sneller van dan verwacht.

Het begon een beetje rommelig, omdat we door omstandigheden iets later waren, maar ze waren zelf ook nog niet gereed, en omdat bepaalde spullen nog in de auto lagen.

Ik voelde me na een wat stroeve start waarin ik even moest wennen, wel meteen thuis toen bleek dat “bijna” iedereen ook autisme had en sommige ook ADHD.

We begonnen met een oefening waarbij iedereen door middel van kleuren aan moest geven hoeveel energie zij dachten dat iets zou kosten (voor zowel zichzelf als een ander)

Daarna deden Ursula en ik een sketch met het thema communicatie, om te laten zien hoe onduidelijk soms communicatie kan zijn, met daarbij de opdracht; vul het geef me de 5 schema in aan de hand van deze sketch, daarna deden we de sketch nog een keer maar dan met duidelijke communicatie en nogmaals het schema invullen. Dit bracht veel herkenning voor velen, vooral naar familie.

We draaiden het overprikkeling filmpje, wat even wat problemen gaf omdat het filmpje dat wij in gedachten hadden veranderd was blijkbaar dus moesten we snel een andere filmpje opzoeken. Naderhand in gesprek gegaan met iedereen over herkenbaarheid en hoe je elkaar en jezelf dan kan helpen, waarbij ik mijn EHBA tasje en inhoud liet zien.

Eigenlijk zouden we daarna de puzzel doen, maar door de warmte en het feit dat het al avond was, waren velen al behoorlijk gaar, dus besloten we om de puzzelopdracht te skippen en alleen het onderwerp: onduidelijkheden bij verwachtingen te bespreken.

We sloten af met de afwas opdracht, waarbij we iedereen vroegen in te schatten uit hoeveel stappen de afwas bestaat, vele onderschatten toch de hoeveelheid stappen, en we kwamen er zelfs achter dat mijn inschatting zelf lager was dan gedacht.

Als allerlaatste bespraken we de allereerste opdracht nogmaals en vroegen we aan iedereen om nogmaals in te vullen hoeveel energie iets kost, maar ditmaal met de kennis die ze hadden geleerd.

Het was even schakelen voor mij, vooral omdat vele autisme hadden dus het hoofddoel: mensen inzicht geven in wat autisme betekent, daardoor veranderde, want tja dat wisten velen al wet natuurlijk, maar die schakel ging eigenlijk verbazingwekkend soepel naar ervaringen delen.

Het was een fijne groep die meegedacht, en ook al was het in het begin nogal onrustig en zat niet iedereen er evenveel op te wachten in het begin, uiteindelijk deed iedereen op zijn eigen manier toch goed mee.

Ik heb hiervan geleerd dat je soms snel moet schakelen van hoofddoel en het beter is om met deze doelgroep meer te focussen op ervaringen delen dan op het leren, dus hier gaan we in het vervolg nog beter op aansluiten.

About the Author

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Deze vind je misschien ook leuk