Online communiceren vs Live
Communicatie online vs live gesprekken:
Online communicatie vs. Live Gesprekken: De Uitdagingen voor Mensen met ADHD en Autisme**
In onze digitale wereld is online communiceren onmisbaar geworden. Van e-mails en chatberichten tot videogesprekken, maar vooral in social media, we hebben talloze manieren om in contact te blijven. Maar voor mensen met ADHD en autisme kunnen deze vormen van communicatie extra uitdagend zijn, vooral omdat ze vaak tekortschieten in het overbrengen van context en non-verbale signalen. Dit kan leiden tot misverstanden en frustraties.
Het belang van context en non-verbale communicatie
In een face-to-face gesprek worden veel informatiebronnen tegelijk gebruikt: woorden, lichaamstaal, gezichtsuitdrukkingen, toon van stem, en soms zelfs geur en aanraking. Deze non-verbale signalen geven extra betekenis aan woorden en helpen de intentie achter de boodschap te begrijpen.
Online communicatie, vooral via tekst, mist veel van deze signalen. Een korte boodschap kan op verschillende manieren geïnterpreteerd worden, afhankelijk van de context en de toon waarop het wordt gelezen. Videogesprekken brengen weliswaar meer non-verbale informatie terug, maar ontbreken soms de automatische, subtiele signalen die je in een fysiek gesprek oppikt. In social media wordt vaak kort en bondig gecommuniceerd om de aandacht te vangen van mensen die vaak snel voorbij scrollen, maar daardoor ontbreekt vaak context en meer informatie om het plaatje compleet te maken en te begrijpen.
- Een voorbeeld hiervan is: Men post dat ze een marathon hebben gelopen zonder te trainen. Vaak blijkt, als je er naar vraagt, ze wel hebben getraind, maar niet voor deze marathon. Of men heeft wel getraind alleen niet geheel voor deze afstand, maar wel voor bv 20 km. Of men doet aan andere sporten dus is niet geheel ongetraind. Maar dat blijkt niet uit de context van het allereerste bericht.
- Of een ander voorbeeld: Social media content makers gebruiken vaak trends, ook trends die gaan over mentale gezondheid zoals kenmerken van adhd of autisme of er een grap over maken die gaat over hunzelf. Het kan dan moeilijk zijn om te onderscheiden wat echt is of nep (heeft iemand echt adhd of autisme of niet.)
Zo ook in reacties of andere soorten social media posts waarin mensen vaak iets als grap bedoelen of als trend, de context ontbreekt hoe het wordt bedoelt. Live kan je zulk soort dingen navragen en krijg je meteen antwoord of kan je het halen uit de rest van de context zoals hoe iemand iets zegt of de rest van het verhaal.
Waarom zijn deze tekortkomingen problematisch voor ADHD en autisme?
- Mensen met autisme hebben vaak moeite met het lezen van non-verbale signalen en het begrijpen van sociale cues.
- Online communicatie kan voor hen een uitkomst zijn omdat het hen de tijd geeft om na te denken over hun antwoorden en niet meteen te reageren.
- Echter, het ontbreken van fysieke signalen kan ook leiden tot verwarring of het verkeerd interpreteren van bedoelingen en emoties.
Veelvoorkomende misverstanden door gebrek aan context
- Verschillende interpretaties: Een korte, droge reactie kan door de ontvanger worden gezien als onvriendelijk, terwijl de schrijver misschien gewoon snel wilde antwoorden.
- Onuitgesproken gevoelens: Het ontbreken van gezichtsuitdrukkingen en toon kan ervoor zorgen dat emoties niet worden overgebracht of verkeerd worden geïnterpreteerd.
- Impulsieve reacties: Online chats kunnen impulsieve antwoorden stimuleren, wat bij ADHD en autisme sneller tot misverstanden leidt.
Tips voor betere communicatie
- Voor mensen met ADHD en autisme:
- – Vraag clarificatie als je iets niet begrijpt.
- – Gebruik emoji’s of andere symbolen om emoties en intenties duidelijk te maken.
- – Neem de tijd om na te denken vóór je antwoord, vooral in tekstberichten.
- Voor gesprekspartners:
- – Wees expliciet over je gevoelens en intenties; vermijd sarcasme of dubbelzinnigheden.
- – Geef aanvullende context indien nodig.
- – Wees geduldig en begripvol, zeker als de communicatie niet meteen duidelijk is.
Conclusie
Online communicatie heeft veel voordelen, maar voor mensen met ADHD en autisme brengt het ook unieke uitdagingen met zich mee. Het ontbreken van lichaamstaal en context kan misverstanden veroorzaken, wat de onderlinge relatie onder druk kan zetten. Bewustzijn, geduld en heldere communicatie kunnen deze problemen verminderen en zorgen voor meer begrip en verbinding, zowel online als live.
