Brazilië & autisme een bijzondere band: mijn conclusie en ervaringen
Oké allemaal heel bijzonder en mooi allemaal maar wat merk je er van in de praktijk?
Bijna overal zie je dit staan:

En ja ik weet dat het puzzelstukjes symbool controversieel is binnen de autisme
Community, maar zoals laatst iemand zei “iedereen heeft het recht zich te identificeren met autisme zoals hij/zij dat wil of het nou is met het sunflower symbool, het puzzelstukjes symbool of het infinity symbool of hoe dan ook”
In Brazilië kiezen ze voor zowel het sunflower als het puzzelstukjes symbool.
Op vliegvelden en in grote winkels zijn er speciale rijen met dit bord waar o.a. mensen met autisme gebruik van kunnen maken, bij grote museums etc. halen ze je uit de lange rij en wordt je meteen geholpen bij checken van je kaartje, ik heb zelfs een museum gezien waar je je sunflower keycord kon halen.
In het openbaar vervoer geeft bovenstaande foto aan dat die plek speciaal voor o.a. mensen met autisme is (ook voor 60+, slecht ter been, moeders met kleine kinderen, zwangere, rolstoelers en obesitas)
Soms krijg je korting of krijgt degene met wie je reist korting, of mag je bv eerder instappen om drukte te voorkomen, als je het sunflower keycord of puzzelstukjes symbool draagt ( dit was beide het geval bij het treintje naar het Jezusbeeld in Rio)
Hoewel het niet vaak gebeurt wordt er soms gevraagd om bewijs van je beperking (ook dit was het geval bij het treintje in Rio)
Maar wat merk je er in het totaal van?
Hoewel die speciale rijen op het vliegveld en in winkels etc. natuurlijk in de theorie fanatisch zijn, is er weinig tot geen controle dus gebruikt iedereen hem eigenlijk vooral om maar snel te zijn, waardoor het hele effect vaak weg is en die rijen juist langzamer zijn dan normale rijen.
In het openbaar vervoer moet je het nog steeds hebben van de behulpzaamheid van anderen en dat gebeurt niet altijd, wat wel helpt , als je het lef hebt in ieder geval, is je kan je plek opeisen door je wettelijke recht.
Als je incheckt bij het vliegen en je checkt bij de balie in i.p.v. met een automaat krijg je automatisch een DPNA aangewezen op je ticket. Nou vloog ik vaak, maar we checken eigenlijk maar 1x in bij de balie en dat was voor een korte vlucht dus echt groot verschil heb ik niet gemerkt tussen met of zonder.
Ze waren bij Latam airline wel enorm behulpzaam, toen bij de stoelen iets mis was gegaan waardoor mama en ik niet bij elkaar zouden zitten, werd dat meteen gewijzigd toen we dat bij de balie aangaven, zodat we wel bij elkaar zaten.
Verder merk je het soms aan dat mensen extra behulpzaam zijn of wat geduldiger zij